15 lutego 2025

Alimenty, a upadłość konsumencka – co warto wiedzieć?

Wiele osób zadłużonych zastanawia się, jak w upadłości konsumenckiej kształtuje się kwestia alimentów – zarówno tych, które dłużnik musi płacić, jak i tych, które powinien otrzymywać. Czy zobowiązania alimentacyjne mogą zostać umorzone? Czy w trakcie upadłości konsumenckiej płaci się alimenty? Zapraszam do lektury odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Czy alimenty „wchodzą” do upadłości konsumenckiej?

Tak. Alimenty „wchodzą” do upadłości konsumenckiej, co oznacza, że fakt istnienia zadłużenia z tytułu alimentów może oznaczać niewypłacalność osoby zadłużonej i umożliwić ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

Czy alimenty podlegają umorzeniu w upadłości konsumenckiej?

Zobowiązania alimentacyjne podlegają w systemie prawnym szczególnej ochronie prawnej, co znajduje odzwierciedlenie również w upadłości konsumenckiej. Wyrazem szczególnej ochrony wierzytelności alimentacyjnej jest przede wszystkim wyłączenie możliwości umorzenia długu alimentacyjnego – nawet jeśli inne długi osoby zadłużonej zostaną umorzone, to zobowiązania alimentacyjne dalej będą obciążać zobowiązanego.

Czy alimenty w upadłości konsumenckiej korzystają z pierwszeństwa zaspokojenia?

W prawie upadłościowym występują 4 (cztery) kategorie zaspokojenia. Zobowiązania alimentacyjne powstałe przed datą ogłoszenia upadłości konsumenckiej podlegają zaspokojeniu w tzw. 1 (pierwszej) kategorii, co oznacza, że dłużnik alimentacyjny zobowiązany będzie spłacić w całości dług alimentacyjny zanim nastąpi jakakolwiek spłaty dla wierzycieli z dalszych kategorii (np. z tytułu pożyczek).

Czy dłużnik alimentacyjny po ogłoszeniu upadłości płaci alimenty bieżące?

Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej obowiązek płatności bieżących alimentów (przypadających za okres po ogłoszeniu upadłości) „przejmuje” syndyk. Co jednak bardzo istotne, syndyk reguluje zobowiązania alimentacyjne dopiero wówczas, gdy w masie upadłości znajdują się środki pozwalające pokryć koszty postępowania upadłościowego.

W upadłości konsumenckiej występuje też wysokości alimentów, który równy jest minimalnemu wynagrodzeniu za pracę dla każdego uprawnionego do alimentów. Alimenty w kwocie wyższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę nie zostaną wypłacone przez syndyka.

Czy zobowiązanie alimentacyjne należy zgłosić syndykowi?

Tak. Zobowiązania alimentacyjne wymagają zgłoszenia syndykowi. Wierzyciel alimentacyjny może jednak dokonać zgłoszenia w formie pisemnej, poza systemem Krajowy Rejestr Zadłużonych.

Czy syndyk może podważyć wysokość alimentów?

Tak. W przypadku, gdy w ocenie syndyka wysokość alimentów została celowo zawyżona, syndyk może wystąpić na drogę sądową z żądaniem zmiany orzeczenia lub ugody dotyczącej obowiązku alimentacyjnego.

Czy w trakcie upadłości konsumenckiej osoba uprawniona do alimentów może wszcząć sprawę o alimenty?

Tak. Osoba uprawniona może wszcząć sprawę sądową o zapłatę alimentów przeciwko osobie, która ogłosiła upadłość konsumencką. W takiej sprawy, osoba która ogłosiła upadłość konsumencka występuje samodzielnie, bez udziału syndyka.

Co się dzieje z alimentami, które przysługują osobie, która ogłosiła upadłość konsumencka?

Może się zdarzyć, że osoba, która ogłosiła upadłość konsumencką sama uprawniona jest do alimentów od innej osoby. Dochód z tytułu alimentów nie wchodzi do masy upadłości, a zatem ogłoszenie upadłości konsumenckiej nie wpływa na wysokość uzyskiwanych alimentów.

Podsumowanie

Upadłość konsumencka nie zwalnia z obowiązku płacenia alimentów – ani bieżących, ani zaległych. Alimenty traktowane są jako zobowiązanie priorytetowe i nie podlegają umorzeniu w ramach postępowania upadłościowego.

Jeśli masz pytania dotyczące upadłości konsumenckiej, w tym alimentów zapraszam do bezpośredniego kontaktu.

Masz problemy ze spłatą zobowiązań?

Zapraszam na konsultację, w trakcie której postaram się wyjaśnić wszelkie zawiłości postępowania.
Pierwsza konsultacja dotycząca ogłoszenia upadłości konsumenckiej trwająca do 45 minut jest niezobowiązująca i nieodpłatna.

Porozmawiajmy

Kontakt

Każda relacja zaczyna się od pierwszego kontaktu. Możesz do mnie zadzwonić lub napisać SMS bądź wiadomość e-mail.

Możesz również skorzystać z formularza kontaktowego zamieszczonego po prawej stronie.

Telefony odbieram w dni robocze od 10:00 do 18:00. Jeśli nie odbiorę lub nie odpisuje od razu, to najpewniej pomagam w tym czasie innej osobie, a do Ciebie odpiszę lub oddzwonię w późniejszym terminie.

Aleja Wyzwolenia nr 70 lok. B112
71-506 Szczecin
Silver Office I wejście F

Zobacz lokalizację

    Skorzystanie z formularza nie jest obowiązkowe – możesz zadzwonić lub napisać tradycyjny e-mail